*КУБ - повний комплекс хмарних послуг!

Як захистити свій поштовий сервер від спаму та фішингу?

protect mail serverВесь час свого існування електронна пошта залишається головним вектором атак на будь-які компанії з підприємствами. Зловмисники звикли користуватися різноманітними варіаціями атак на електронну пошту. Починають вони часто з безпосереднього підбору вірних паролів і потім закінчують справжнім мейл-бомбінгом.

У цій ситуації ефективний захист поштових серверів має визначальне значення для загального захисту всіх конфіденційних даних з листуванням. Сьогодні разом із вами розглянемо кілька найкращих методів, які допоможуть захистити поштовий сервер від вірусів і спаму.

Боротьба з фішингом

Фішинг – це вид шахрайства, під час якого зловмисники намагаються обманним шляхом отримати конфіденційну інформацію, як-от паролі, номери банківських карток або інші особисті дані. Зазвичай це відбувається через підроблені електронні листи, сайти або повідомлення, які виглядають як офіційні.

Пам’ятайте про важливість використовувати для боротьби з фішингом і шкідливим програмним забезпеченням найрізноманітніші рішення. Це може бути спеціальний інструментарій для сканування вхідної пошти з вкладеннями в режимі реального часу, а також видалення абсолютно будь-яких загроз до часу, коли вони встигнуть завдати будь-якої шкоди тому чи іншому пристрою.

Для захисту поштових серверів від різних, так популярних серед зловмисників сьогодні, фішингових атак, слід виконати низку попереджувальних дій:

  1. Аналіз посилань у листах. Використовуйте інструменти, які перевіряють посилання в листах на їхню репутацію та відповідність реальним доменам. Це допоможе виявляти підроблені посилання, що ведуть на шкідливі сайти.
  2. Двофакторна аутентифікація (2FA) Забезпечте захист облікових записів за допомогою двофакторної аутентифікації. Навіть якщо облікові дані користувача буде вкрадено, зловмисники не зможуть отримати доступ до системи без другого фактора.
  3. Ізоляція підозрілих вкладень Реалізуйте функції автоматичної ізоляції або запуску підозрілих вкладень у захищеному середовищі (sandbox) для перевірки їхньої безпеки.
  4. Контент-фільтрація Використовуйте системи контент-фільтрації, які можуть блокувати підозрілі слова, фрази або шаблони, що часто зустрічаються у фішингових листах.
  5. Моніторинг аномальної активності Впровадьте системи моніторингу аномальної активності користувачів, наприклад, часті спроби входу, доступ із незвичних локацій або масове надсилання листів.
  6. Зворотний зв’язок із користувачами. Створіть систему, що дозволяє співробітникам або користувачам швидко повідомляти про підозрілі листи. Це допоможе оперативно реагувати на потенційні загрози.
  7. Імітація фішингових атак. Проводьте тренування з використанням симуляції фішингових атак. Це допоможе користувачам краще розпізнавати загрози та мінімізувати ризики.
  8. Оновлення та аудит антивірусних рішень. Переконайтеся, що антивірусне ПЗ та антиспам-фільтри на поштових серверах регулярно оновлюються і відповідають сучасним стандартам захисту.
  9. Використання DNSSEC. Увімкніть DNSSEC для захисту DNS-записів вашого домену від підробки та запобігання перенаправлення на фальшиві сайти.
  10. Лімітування повноважень. Переконайтеся, що користувачі системи мають мінімально необхідні права доступу. Це допоможе знизити ризик втрати критичної інформації в разі компрометації облікового запису.
  11. Регулярний аудит і тестування. Проводьте регулярні перевірки конфігурації поштового сервера, щоб переконатися у відсутності слабких місць і вразливостей.
  12. Блокування географічних зон. Якщо ваша організація працює тільки в певних регіонах, заблокуйте доступ до поштових серверів з інших країн, де часто виникають атаки.
  13. Навчання «безпечних кліків». Інформуйте користувачів, що потрібно перевіряти адресу відправника, підозрілі посилання, граматичні помилки та несподівані вкладення.

Завдяки виявленню та знешкодженню шкідливого програмного забезпечення зрештою можна не хвилюватися про конфіденційну інформацію, оскільки вона буде в цілковитій безпеці, в тому числі в безпеці залишиться і вся ваша система.

Боротьба зі спамом

У боротьбі зі спамом ефективно застосовувати такі підходи:

  1. Аутентифікація відправників
    1. SPF (Sender Policy Framework): Дозволяє вказати, які сервери мають право надсилати листи від імені вашого домену.
    2. DKIM (DomainKeys Identified Mail): Додає цифровий підпис до листів, щоб підтвердити, що вони не були змінені в дорозі.
    3. DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance): дає змогу вказати політикам, як обробляти листи, які не проходять SPF або DKIM.
  2. Greylisting. Метод тимчасового відхилення листів від невідомих відправників. Більшість легітимних серверів повторно надсилають лист через кілька хвилин, а спамери часто цього не роблять.
  3. RBL (Real-time Blackhole List). Використання чорних списків IP-адрес, з яких часто надсилають спам. Такі списки оновлюються регулярно і допомагають блокувати шкідливий трафік.
  4. Rate Limiting (Обмеження швидкості). Встановіть обмеження на кількість листів, які можуть бути відправлені з одного IP або поштової скриньки за певний проміжок часу.
  5. Аналіз поведінкових патернів. Сучасні антиспам-системи аналізують поведінку відправників і вміст листів для виявлення аномалій, характерних для спаму. Одним із найпопулярніших сервісів для автоматичного аналізу електронних листів на основі найрізноманітніших критеріїв сьогодні заведено вважати SpamAssassin.
  6. Захист від ботнетів. Використовуйте системи виявлення заражених пристроїв, які можуть використовуватися ботнетами для надсилання спаму. Це особливо актуально для корпоративних мереж.
  7. Навчання користувачів. Інформуйте співробітників або користувачів про ознаки спаму, фішингу та шкідливих листів. Це знизить ризик випадкового відкриття підозрілих вкладень або посилань.
  8. Використання сучасних рішень на основі машинного навчання. Інтеграція інструментів, які використовують алгоритми штучного інтелекту для виявлення нових типів спаму.
  9. Ретрансляція тільки для довірених IP. Обмежте можливість використання SMTP-релеверів тільки для аутентифікованих користувачів і довірених IP-адрес.
  10. Поділ поштового трафіку. Розділіть вихідні та вхідні листи на різні сервери або порти. Це знижує ризик блокування всього поштового трафіку в разі виявлення спаму.
  11. Підтримка репутації IP-адреси та домену. Регулярно перевіряйте репутацію вашого поштового сервера в онлайн-інструментах і уникайте дій, які можуть призвести до його потрапляння в чорні списки.

Ці методи в поєднанні з регулярним налаштуванням і оновленням антиспам-інструментів забезпечать вищу ефективність у боротьбі з небажаною поштою.

Фаєрвол

Для захисту поштового сервера від вірусів і спаму не слід нехтувати налаштуванням брандмауера, оскільки це є важливою частиною загальної безпеки. Налаштуйте суворі правила доступу, дозволяючи тільки необхідні порти для роботи з поштою:

  • IMAP: порт 143 (або 993 для захищеного з’єднання)
  • POP3: порт 110 (або 995 для захищеного з’єднання)
  • SMTP: порт 25 (для надсилання пошти серверами), порт 587 (для надсилання пошти клієнтами з аутентифікацією) і порт 465 (для захищеного з’єднання).

Цей підхід обмежить можливість підключення тільки для поштових служб, що значно поліпшить безпеку сервера.

Паролі

Захист поштового сервера є процесом, який вимагає спланованого багатогранного і неспішного підходу. Для початку необхідно буде подбати про реалізацію базових з розширеними необхідними налаштуваннями, що охоплюють усе, починаючи від паролів і закінчуючи специфікацією на стороні самого сервера. Завдяки цим стратегіям можливо буде істотно зменшити можливий ризик витоку будь-яких даних або ж початку кібератак.

Детально розглядаючи найпопулярніші й обов’язкові способи для посилення безпеки будь-якого поштового сервера, звісно ж слід насамперед обов’язково позначити необхідність впровадження суворої політики обов’язкових паролів. Фахівці радять починати з основ. Ви можете мати круто захищений і найсучасніший поштовий сервер, щоправда, якщо раптом його паролі слабкі, інформація та повідомлення так чи інакше можуть у будь-який час потрапити до рук зловмисників.

Для зміцнення загальної безпеки необхідно вводити найсуворіші правила хорошої складності паролів, зокрема зараз ми говоримо про цифри з малими літерами, про прописні букви і про спеціальні символи. Обов’язково встановіть певну довжину пароля і відстежуйте періодичну зміну старого пароля на новий, не менш надійний. Це одна з найкращих і перевірених практик.

Далі необхідно буде ввімкнути 2FA, або простіше кажучи, двофакторну аутентифікацію. Цей захід безпеки обов’язково вимагатиме від користувача надання з метою перевірки себе цілих два фактори аутентифікації. Наприклад, це може бути комбінація, що її користувач знає, і те, чим він є (відбиток пальця або інший елемент біометрії).

Сертифікати

Намагаючись захистити поштовий сервер від вірусів і спаму, не забувайте про необхідність з метою передачі даних застосовувати SSL/TSL шифрування. Це спеціальні криптографічні протоколи, що забезпечують хорошу безпеку будь-якого поштового сервера завдяки шифруванню даних під час їх передавання. У цій ситуації можете навіть не хвилюватися, оскільки навіть якщо зловмисник і зможе перехопити будь-які дані, то розшифрувати їх він точно не зможе.

Маленька підказка: з метою захисту від небажаного доступу до будь-якої інформації з даними використовуйте найостанніші версії SSL/TSL. Для цього можна буде спочатку захистити сервер, використовуючи SSL-сертифікат, і потім уже отримати для подальшого захисту корпоративної пошти і, звісно ж, особистої email пошти спеціальний сертифікат S/MINE. До слова, сертифікати S/MINE відповідають за успішний захист електронної пошти за допомогою гарантії шифрування з цифровими підписами. При цьому вони гарантують:

  • повну конфіденційність;
  • 100% цілісність;
  • а також справжність вхідних/вихідних листів.

Хочете більше дізнатися про захист поштового сервера від вірусів і спаму? Вас цікавить момент впровадження DMARC, а також момент проведення регулярних аудитів безпеки та навчання користувачів методам забезпечення безпеки електронної пошти? У такому разі слід обов’язково проконсультуватися з фахівцем, який має в цій сфері досвід.

Якщо ви хочете захистити електронні листи від зловмисників. Якщо ви бажаєте зберегти будь-які конфіденційні документи від чужих очей, тоді слід підходити до цього питання максимально серйозно, нічого не ігноруючи.

Будьте розсудливі та пам’ятайте, що безпека є не лише ключем до захисту ваших даних, це насамперед цілісність усієї сучасної цифрової екосистеми.